Draga cititorule si colectionarule,

Da, ai citit bine, ai ajuns pe blogul “Vitrina cu machete”, un blog al unui colectionar de machete, adresat tuturor celor care sunt pasionati mai ales de machete “de grei”, adica utilaje si camioane, precum si celor pasionati de respectivele utilaje si camioane la scara 1:1.

In acest blog veti gasi informatii si recenzii despre machete si producatori de machete, informatii si noutati din lumea reala a “greilor” precum si prezentari de colectii si colectionari.
Pentru inceput, o sa va spun cateva cuvinte si despre mine, autorul acestui blog. Ma numesc Dan Popa, sunt inginer constructor, colectionar de machete, iar de aici s-a nascut si un mic magazin online, dedicat tuturor celor, ca si mine, iubesc acest gen de machete sau au prieteni care au acest hobby si vor sa le faca un cadou surpriza – la inceput a fost www.raftulcujucarii.ro, iar acum a aparut si www.vitrinacumachete.ro, un magazin online specializat in vanzarea de machete.

In ceea ce priveste scurtele recenzii din acest blog, ele vor incerca sa prezinte, pe rand, utilajul sau autovehicolul real, modul de ambalare al machetei (se stie ca unul dintre elementele importante pentru un colectionar este cutia, de multe ori, cutiile goale vanzandu-se la preturi nu tocmai de neglijat, pe diverse site-uri de licitatii), o descriere scurta a elementelor machetei, incheiata de o prezentare, acolo unde este cazul, a “functionalitatii” machetei, respectiv, ce parti mobile are, cum functioneaza, etc.

Si, pentru ca exista un inceput pentru orice, voi incepe cu inceputul, adica cu prima mea macheta. Lucrul acesta se intampla acum vreo 30 de ani cand, intr-o dup-amiaza mohorata de toamna-iarna (imi amintesc si acum ca eram acasa, in apartamentul nostru de la etajul cinci, privind pe geam la stolurile de ciori care se intorceau de la “pascut”, zburand jos, aproape incurcandu-se in antenele de pe blocul de vizavi), a venit tatal meu de la serviciu – lucra intr-o “intreprindere” de constructii – tinand in mana o cutie galbena, nu foarte mare, care avea o macara desenata pe ea. Va dati seama cat am putut fi de curios si cum am urmarit toate gesturile tatalui meu care a scos, tacticos, macheta din cutie si a potrivit-o in pozitie de lucru pe masa din bucatarie. Era prima data cand vedeam o macheta si am fost cu atat mai impresionat cu cat macaraua avea o inaltime uluitoare (mi se parea mie – aveam doar vreo 6 ani, iar bratul macaralei imi trecea de brau, cu prelungitor, cu tot).
Acum, dupa peste 30 de ani, macheta mai exista inca (intr-o stare destul de buna pentru varsta ei si pentru varsta mea de atunci) si, in plus, are si niste surioare: o macheta identica intr-o stare foarte buna (“near mint” cum ar spune englezul) si o macheta similara, insa “imbracata” cu alte haine (vom vedea despre ce este vorba, un pic mai tarziu).

Revenind la macheta, aceasta a fost fabricata de NZG in Germania si reprezinta o macara Coles Hydra Husky RT 36/40 TSC, la scara 1:55.

Macara Coles-Husky-RT-36T-1984-3
Inainte de toate, se cuvine sa spunem cateva cuvine despre utilajul real si despre producatorul ei. 

Coles 

a fost, din anii ’50 si pana in anii ’80 unul dintre cei mai mari producatori de macarale si automacarale din Europa si nu numai, avand principala uzina de productie in Sunderland, Marea Britanie. Macaralele Coles erau prezente in aproape toata lumea, din Europa, pana in Australia, fiind o prezenta frecventa si pe santierele noastre in perioada comunista, si o buna perioada si dupa aceea.
Coles Hydra Husky este o macara “de teren”, cu tractiune si directie integrala (4x4x4), destinata lucrarilor pe teren accidentat si in locuri inguste. Ea poate ridica o sarcina maxima de 36 de tone si poate urca pante de pana la 30 de grade.
Din pacate, acest model este din ce in ce mai greu de intalnit pe santiere, datorita varstei sale inaintate. Singurul pe care l-am putut vedea in realitate, de curand chiar, a fost pe santierul de modernizare si extindere a Aeroportului Otopeni (de multe ori l-am vazut lucrand in fata terminalului de sosiri internationale).

Macheta este ambalata intr-o cutie de carton, decorata cu un desen al macaralei, fiind protejata la interior, de jur-imprejur, de un carton captusit cu burete.

Cutie macheta Coles Husky

Cutie macheta Coles Husky

Macheta vine asamblata in intregime, astfel incat nu necesita nici un fel de asamblare din partea colectionarului. Intreaga macheta este metalica, singurele elemente din plastic fiind jantele si interiorul cabinei macaralei (scaunul operatorului si volanul).

Macheta Coles Husky 1:55

Macheta Coles Husky 1:55

Macheta este o macheta bine detaliata, peste standardul machetelor din acea perioada. Aripile sunt amprentate, simuland foarte bine tabla antiderapanta iar la pareta din fata, sasiul este prevazut cu un inel pentru agatarea carligului. Grila radiatorului este bine profilata, cu decupaje ce ar fi permis sa se vada motorul, insa acesta nu este figurat. Compartimentul motor este prevazut si cu un filtru de aer, montat in exteriorul capotei si cu doua tevi de esapament cromate.

Macheta Coles Husky

Macheta macara Coles Husky, vedere din spate

Sasiul nu este detaliat, insa acest lucru este specific tuturor machetelor de acest gen fabricate pana la sfarsitul anilor ’90.

Macheta Coles Husky

Macheta macara Coles Husky, detaliu sasiu

Interiorul este destul de detaliat, putandu-se distinge scaunul si volanul. Farurile si triplele sunt metalice, turnate odata cu sasiul si sunt vopsite. Jantele sunt din plastic, iar pneurile sunt din cauciuc, cu un profil foarte realist.

detaliu roata Macheta Coles Husky

Macheta macara Coles Husky, detaliu roata

Macaraua este prevazuta si cu un prelungitor zabrelit.

Macheta Coles Husky

Macheta macara Coles Husky

Directia este functionala pe ambele punti, putand simula modurile reale de virare: dircetie fata (de obicei la deplasarea pe drumuri, la viteze mai mari), directie pe toate rotile cu puntile bracate in directii opuse, pentru o raza de virare cat mai mica sau virare “crab” cu toate rotile bracate in aceeasi directie, ce permite deplasarea in laterala a macaralei.

Calele macaralei sunt metalice, la fel si picioarele calelor, care sunt prevazute cu surub. Bratul macaralei este telescopic, cu trei segmente, iar ridicarea lui se face cu doi cilindri hidraulici, in culoarea machetei (un lucru extrem de rar pentru machetele din acei ani, care aveau, aproape toate, cilindrii hidraulici negri) ce sunt inca suficient de stransi pentru a putea sustine un timp bratul macaralei la unghi maxim. Prelungitorul macaralei se fixeaza, atunci cand nu este utilizat, cu doua carlige turnate in laterala bratului, iar atunci cand este folosit, se fizeaza prin culisare pe doua sine turnate odata cu capul bratului.
Carligul (macheta este prevazuta cu un singur carlig) este din tipul celor cu un singur fir, pentru sarcini mici, utilizate deobicei cu prelungitorul zabrelit), iar troliul este prevazut cu o manivela (ca mai toate machetele din aceeasi perioada).

Macheta Coles Husky

Macheta macara Coles Husky

Aceasta macheta a fost produsa de NZG intre anii 1978 si 1983 in culoarea galbena specifica Coles, in doua versiuni: cu calele vopsite in culoarea machetei si cu calele nevopsite (lasate in culoarea zamacului). La sfarsitul anilor ’80, dupa ce Coles a fost preluat de producatorul american de macarale si platforme elevatoare Grove, a mai fost produsa o serie redusa a acestei machete, vopsita in culorile Grove.

Macheta Coles Husky

Machete macarale Coles Husky si Grove RT

In incheiere pot spune ca este o macheta foarte frumoasa, detaliata si solida in acelasi timp, fiind si destul de rara, datorita vechimii sale si a numarului relativ limitat (se pare) de exemplare.

Chiar daca fabricile Coles nu mai exista de foarte multi ani (chiar si fabrica din Sunderland, pe care am avut marele noroc sa o vizitez in 1997, a fost inchisa acum mai bine de 10 ani), puteti gasi o intreaga istorie a marcii Coles, cu o lista foarte cmpleta a tuturor macaralelor produse, pe un site intretinut de un entuziast, fost angajat al uzinelor Coles: http://colescranes.awardspace.com/Coles.html

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s