Astazi voi prezenta un set de „machete” un pic altfel fata de ce sunt obisnuit sa prezint. Este vorba despre niste machete/jucarii Dinky Toys, fabricate cu foarte multi ani in urma. De ce spun machete/jucarii? Pentru ca Dinky Toys, asa cum sugereaza si numele. producea jucarii destinate copiilor, insa aceste jucarii se incadreaza, in contextul actual, in categoria machetelor: reprezinta vehicule reale, sunt destul de detaliate (raportat la perioada in care au fost produse), sunt apreciate de colectionari si pot sta cu mandrie intr-o colectie, alaturi de machete ale producatorilor actuali (Corgi, Conrad, Joal, NZG, etc).

Dinky Toys a fost o marca a producatorului englez de jucarii Meccano (cunoscuti, mai ales, prin celebrele seturi de construit), care detinea, pe langa marca Meccano, marcile Dinky Toys si Hornby Trains. Dinky a fost, in anii ’40-’70, cel mai mare producator de jucarii din zamak (die-cast) insa, datorita unor dificultati financiare, fabrica Dinky din Anglia si-a inchis portile in 1979.

Astazi va voi prezenta destul de succint doua machete Dinky Toys: Coles 20-Ton Lorry-Mounted Crane (sau Coles Ranger, cum apare in nomenclatorul Coles) si Bedford CA Van, revopsite (cea ce englezii numesc „code 3”, de la Code 3 Collectibles, o companie care produce versiuni personalizate ale machetelor altor producatori) in culorile unei companii engleze ce si-a inchis si ea portile in anii’60: Pointers.

Cateva cuvinte despre autovehiculele reale. Incepem cu dubita Bedford. Bedford era o filiala a Vauxhall Motors, care era, la randul ei filiala a General Motors. Bedford CA a fost un real suces, fiind fabricata din 1952 pana in 1969, fara modificari majore.

Bedford CA Van

 

Macaraua Coles Ranger a fost o macara extrem de populara datorita robustetii si a fiabilitatii sale. Este o macara diesel-electrica (un motor diesel antrena un generator care alimenta motoarele electrice ale macaralei – un concept foarte des utilizat in acea vreme – inca nu aparusera actionarile hidraulice), cu o sarcina maxima de 20 de tone, montata pe un sasiu 6×4, utilizata pe scara larga in toate domeniile: in constructii, in fabrici, in depozite, gari, porturi, etc.

Automacara Coles Ranger

Machetele prezentate nu au ambalaj si au fost revopsite (nu foarte bine, din pacate – macheta nu a fost bine curatata de vopseaua initiala si, astfel, s-a pierdut din claritatea detaliilor, si asa foarte putine) si inscriptionate in culorile si cu numele si logoul unei companii de transporturi si inchireri de utilaje din Anglia anilor ’50 – Pointers. Machetele sunt la scara 1:48, sunt fabricate in anii ’60 (macheta de Coles a fost fabricata de catre Dinky intre anii 1953 si 1972 fara modificari majore) si, asa cum spuneam mai devreme, nu exceleaza in detalii. Astfel, niciuna dintre machete nu are geamuri (acesta era un specific al celor de la Dinky), la interior lipsesc orice fel de detalii (scaune, volan, etc), jantele si pneurile au un model foarte simplu, fiind departe de ceea ce gasim pe machetele contemporane. Ce este interesant, este ca macaraua are doua figurine, una in cabina sasiului si alta in cabina macaralei (lucru nerealist, intrucat utilajul era operat de o singura persoana, soferul fiind in acelasi timp si macaragiu). Chiar daca machetele nu sunt detaliate, culorile si schema de personalizare (dubita este o „asistenta tehnica”) dau un farmec in plus machetelor.

Coles Ranger si Bedford CA "Pointers" - vedere laterala

Coles Ranger si Bedford CA - vedere din fata

Macheta de macara Coles Ranger - vedere din spate

Macheta Bedford Van - vedere din spate

 In ce priveste functionalitatea machetelor, si aici lucrurile sunt destul de simple. In cazul Bedfordului, nu exista nici o parte functionala (nu se deschid usile, iar directia nu este functionala). In cazul macaralei, insa, chiar daca nu are directie functionala iar calele sunt doar simulate pe sasiu, ele nefiind functionale, restul miscarilor macaralei sunt reproduse. Astfel, platforma macaralei se poate roti la 360 de grade, iar bratul si carligul pot fi ridicate si coborate cu ajutorul unor manivele (excesiv de mari pentru o macheta, numai bune pentru o jucarie), ce sunt prevazute, la interior, cu un mecanism cu arc, care le mentine pe pozitie. Un alt lucru foarte interesant (din pacate nu l-am surprins in poze) este faptul ca suprastructura poate fi desfacuta (este prinsa cu un ax la partea din spate ce ii permite sa pivoteze) pentru a avea acces la manivele si la sforile care tin bratul si carligul.

In fotografia de mai jos, puteti vedea macaraua la lucru, insotita de asistenta tehnica (pentru o revizie, caci aceste macarale se stricau destul de rar), impreuna cu un camion Leyland Octopuss (o macheta Corgi 1:50).

Coles Ranger impreuna cu Bedford Van si Leyland Octopuss

 
 

In concluzie, eu sunt incantat de aceste machete care completeaza foarte bine seria de machete Coles din colectie (sper sa o pot prezenta intr-un post ulterior).

Chiar daca fabricile Coles nu mai exista de foarte multi ani (chiar si fabrica din Sunderland, pe care am avut marele noroc sa o vizitez in 1997, a fost inchisa acum mai bine de 10 ani), puteti gasi o intreaga istorie a marcii Coles, cu o lista completa a tuturor macaralelor produse, pe un site intretinut de un entuziast, fost angajat al uzinelor Coles: http://colescranes.awardspace.com/Coles.html

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s