Dragi prieteni,

Astazi va voi vorbi despre una din machetele din colectia mea, o macheta veche, a unui utilaj vechi, pe care nu cred ca il mai putem vedea „pe viu” in niciun santier din Europa, avand in vedere varsta sa inaintata.

Este vorba despre macheta automacaralei Krupp GMT 80.

Inainte de toate, cateva cuvine despre utilajul real. Krupp este un conglomerat industrial, nascut in 1810 cand Friedrich Krupp a pus bazele unei turnatorii de otel, in Essen, Germania. Cu timpul, afacerile familiei Krupp s-au dezvoltat continuu, ajungand sa fie unul dintre cei mai mari producatori de otel, armament si alte produse industriale. In anii ’70 Krupp era un nume foarte cunoscut in lumea macaralelor de orice fel: automacarale, macarale de cale ferata, macarale portuare. In 1995, insa, Krupp vinde divizia de automacarale catre Grove (SUA), care, la randul sau, devine, in 2002, parte a Manitowoc Company (tot din SUA).

Krupp GMT80 a fost o automacara produsa in anii ’70, avand o sarcina utila maxima de 80 de tone si o inaltime maxima a bratului de 44 metri.

Automacara Krupp GMT 80

Automacara Krupp GMT 80

Macheta pe care vi-o prezint astazi este produsa de Gescha (precursorul Conrad), la scara 1:50, in anii ’70, si a fost revopsita (din pacate, nu foarte reusit) in culorile unei companii de care, sa fiu sincer, nu am auzit.

Macheta este ambalata intr-o cutie de carton, in doua „tavi” de polistiren expandat. Cutia exterioara nu este intr-o stare foarte buna (avand in vedere vechimea machetei), insa este un exemplu tipic de macheta publicitara, destinata exclusiv clientilor Krupp, avand cutia inscritionata cu sigla Krupp si cu toata gama de automacarale in productie la momentul respectiv.

Macheta Krupp KMT 80 - cutie

Macheta Krupp KMT 80 – cutie

Macheta vine asamblata in totalitate, nefiind necesare nici un fel de operatiuni de montaj din partea colectionarului.

Macheta Krupp KMT 80

Macheta Krupp KMT 80

 Macheta este realizata in intregime din metal, singurele elemente din plastic fiind jantele si scaunele. Este o macheta detaliata pentru varsta ei, incepand cu pneurile, care au inscriptionat numele producatorului, ” Continental” si terminand cu masca, unde este redata, din turnare, emblema Krupp.

Macheta Krupp KMT 80 - detaliu roti

Macheta Krupp KMT 80 – detaliu roti

Macheta Krupp KMT 80 - vedere fata

Macheta Krupp KMT 80 – vedere fata

In spatele cabinei sasiului sunt bine reprezentate tevile de esapament, precum si carcasele filtrelor de aer. Pe platforma macaralei este figurat si motorul hidraulic ce serveste la rotirea macaralei, iar pe partea dreapta este montata roata de rezerva.

Macheta Krupp KMT 80

Macheta Krupp KMT 80

Directia machetei este functionala, atat pe cele doua punti din fata, cat si pe puntea din spate, iar cele trei punti sunt legate intre ele (un sistem pe care, recunosc, nu l-am mai intalnit la nicio alta macheta, chiar mai moderne si mai detaliate). Sistemul, insa, pare realizat artizanal si nu cred ca apartine machetei originale. Este binevenit, in orice caz.

Macheta Krupp KMT 80 - vedere sasiu

Macheta Krupp KMT 80 – vedere sasiu

Calele se pot desface, cele din fata fiind pivotante (la macaraua reala ele pivotau manual), iar cele din spate sunt culisante (la macaraua reala fiind actionate de doi cilindri hidraulici) si se pot cobori.

Macheta Krupp KMT 80

Macheta Krupp KMT 80

Contragreutatea este si ea culisanta, iesind in afara, in functie de sarcina si raza la care trebuia ridicata aceasta. Bratul se poate ridica cu ajutorul unor cilindri hidraulici foarte mari si, de asemenea, se poate telescopa, fiind alcatuit din cinci segmente. Macheta nu este prevazuta cu prelungitor zabrelit.

Macheta Krupp KMT 80

Macheta Krupp KMT 80

Macheta de automacara Krupp GMT80 este o macheta bine realizata, o adevarata opera de arta pentru epoca sa si reprezinta un utilaj ce poate fi catalogat drept „istoric”, deja. Sunt mandru ca face parte din colectia personala!

Spor la colectionat si o seara buna!

Anunțuri
Comentarii

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s