Revin, cu inca o prezentare a unei machete din colectia personala. De data aceasta am sa va prezint, in premiere, pe acest blog, o macheta din plastic la scara 1;87, si anume, macheta unui autocamion Skoda 706 cu remorca.

Skoda, devenit mai tarziu LIAZ (de la LIberecké Automobilové Závody) este un porducator ceh de autocamioane. Desprins de producatorul de autoturisme Skoda, in 1953 a continuat sa isi pastreze numele pana in 1984, cand si-a sdchimbat numele in Liaz. Din pacate, productia autocamioanelor Skoda/Liaz a incetat in anul 2002.

Macheta pe care o prezint, nu este ua foarte rara, nici foarte detaliata si nici macar la scara la care sunt majoritatea pieselor din colectie. Are, insa, o alta poveste in spatele ei. Pe cand eram copil, locuiam aproape ” gard in gard”  cu autobaza ITBN (Intreprinderea de Transporturi Bucurestii Noi), unul dintre cei mai mari „carausi” externi ai Romaniei acelei vremuri, alaturi de ITIA. Spre deosebire de ITIA, care avea curse, in mod special in Asia (tarile arabe „prietene”), ITBN facea transporturi in mod special in Europa, mai ales in cea vestica. ITIA avea numai Roman-uri, pe cand ITBN avea o flota mult mai „cosmopolita”: Mercedes (din cate imi aduc aminte aveau doua LP-uri bleumarin 6×4 sau 6×2, nu mai tin minte exact, cu semiremorci cu prelata), Volvo (F88 sau  F89, 6×4 bleumarin cu semiremorci frigorifice albe – am un foarte bun prieten al carui tata era sofer pe un astfel de camion si „facea” numai Germania si Italia, transportand carne si produse din carne, pe care le exporta Romania in aceea epoca  – acum el este tot sofer de TIR, si tot pe un Volvo, insa in Canada) si Skoda 706 RT, camion cu remorca. Nu stiu de ce, insa la vremea aceea ma fascinaum mai mult Skodele decat Merecedes-urile sau Volvo-urile ITBN-ului. Skodele erau vernil, cu o dunga alba orizontala, aveau cabina cu pat, aveau remorci cu roti jumelate si prelata. La inceput erau estinate curselor externe, insa dupa ce au facut un milion de kilometri, au fost trecute pe intern, dar si-au pastrat placuta albastra cu inscriptia TIR (ce facea referire la conventia TIR, tratatul european semnat la Geneva in 1975, din care Romania facea parte).

Skoda 706 a fost cel mai de succes model produs de cehii de la Skoda, fiind fabricat din 1959 pana in 1990. La inceput a fost modelul 706 RT, cu un motor de 180 CP, iar din anul 1969 a fost modernizat, primimnd numele de MT. Desi aspectul exterior a ramas, practic, neschimbat, motoarele au fost imbunatatite, la fel si cutia de viteze si puntea spate.

Skoda 706 - fotografie preluata de pe site-ul liaz.cz

Skoda 706

Macheta pe care o voi prezenta sucint in cele ce urmeaza, este fabricata in anii ’80 de catre „Permot”, RDG, la scara 1:87. Este o macheta destul de detaliata, avand in vedere perioada si tara in care a fost facuta. Asa cum spuneam si mai devreme, macheta este realizata in totalitate din plastic (singura exceptiile facand-o axle rotilor, care sunt metalice).

Macheta camion Skoda 706

Macheta camion Skoda 706

Macheta camion Skoda 706

Macheta camion Skoda 706

Macheta este „corect’ fabricata, reproducand toate detaliile constructive: rezervoare, roti de rezerva, detaliile obloanelor, etc. Sasiul nu este chiar ca cel al unei machete Herpa, ina are prezente elementele principale: cardan, butelii de aer, etc.

Macheta camion Skoda 706 - sasiu

Macheta camion Skoda 706 – sasiu

La partea din fata gasim masca radiatorului vopsita in argintiu si farurile si semnalizatoarele, vopsite si ele.

Macheta camion Skoda 706 - vedere fata

Macheta camion Skoda 706 – vedere fata

Stopurile autocamionului nu sunt vopsite, insa cele ale remorcii sunt vopsite si nu arata rau deloc.

Macheta camion Skoda 706 - vedere spate

Macheta camion Skoda 706 – vedere spate

Remorca poate fi decuplata de camion, directia remorcii este functionala, iar inalatatoarele benelor pot fi inlaturate:

Macheta camion Skoda 706 - fara inaltatoare

Macheta camion Skoda 706 – fara inaltatoare

Ca o concluzie, chiar daca nu este metalica sau foarte detaliata, este o macheta care imi aminteste de copilarie si care reproduce un camion de legenda. Chiar daca macheta este albastra, eu o vad tot verde, cu obloane inalte si prelata.

Spor la colectionat!

Dan

http://www.vitrinacumachete.ro/

https://www.facebook.com/vitrinacumachete.ro

Anunțuri
Comentarii
  1. dan anghel spune:

    Cunosc modelul, il am in vreo 3 variante(primul pe care l am vazut era o varianta RTO buncar pentru ciment, cu remorca, pe care l am dorit si l am cumparat dupa peste 30 de ani), apoi le am luat si pe celelalte. Mai sunt citeva variante pe piata, facute de Permot, demult. In plus am reusit sa pun mina si pe un autorbuz Skoda 706 RTO(cel cu motorul pus in cada intoarsa), adus direct din Cehia.

  2. Caraman Costel spune:

    Am citit si vizualizat cu multa placere, ai trezit in mine amintiri (ITIA-TIR) iar macheta e chiar simpatica (valoarea ei creste pt. cei care stiu ceva despre perioada ei de glorie). Cand eram elev,anii ’80-’85,mergeam in excursii de-o zi cu un autocar Skoda al ”Casei Pionierului”, era foarte elegant… Felicitari!

    • dan anghel spune:

      o sa incerc zilele astea sa i fac o poza si s o postez..oricum eu am varianta auttobuz, seamana cu fostul ITB in alb si rosu, au si vrianta autocar, dar poate anul asta o iau si pe asta…

  3. klauze klauze spune:

    foarte faina prezentarea si istoria masinii, are un iz mult mai placut cand este si putin personala. Chiar daca nu este o minune a tehnicii in materie de machete cred ca sta excelent intr-o diorama sau pe un raft dedicat perioadei. Exista oare si la 1/43?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s