Salut,

Astazi va voi prezenta un set compus dintr-o macheta a unei macarale turn autoridicatoatre Liebherr Form 6, impreuna cu un cap tractor Scania Vabis, foloit la tractarea macaralei de la un santier la altul. Machetele fac parte din colectia personala, fiind recent sosite.

Inainte de toate, cateva cuvine despre Liebherr si utilajul real. Liebherr este o companie germana de familie ce a luat nastere in 1949, avandu-l ca fondator pe Hans Liebherr. De la prima macara turn autoridicatoare (TK10 – modelul cu care si-a inceput activitatea noua companie a lui Hans Liebherr), pana la primul excavator hidraulic (in 1955) nu a fost decat un pas. Astazi, Liebherr este unul dintre cei mai mari producatori de utilaje de constructii si minerit, avand peste 35000 de angajati pe toate continentele.

Scania nu cred ca mai are nevoie de nicio prezentare. Cu toate acestea, va voi spune cateva cuvinte despre istoria companiei suedeze. Scania a luat fiinta in 1900 in Malmo, Suedia, si producea … biciclete. De aici si pana la camioane a fost doar un pas. Astfel, dupa ce in 1903 au fabricat primul lor autoturism, in 1905 au produs primul camion. In 1911 Scania a fuzionat cu Vabis , care avea o experienta mai mare in productia de automobile. Toate autocamioanele produse pana in 1968 au purtat numele de Scania-Vabis, dupa 1968, ele numindu-se simplu, doar Scania. Acum, sunt unii dintre cei mai mari producatori de camioane si autocare din Europa si din lume. De mentionat, de asemeni, ca Scania a fuzionat, in 1968 cu SAAB, producatorul suedez de autoturisme de lux. Un alt fapt care este foarte putin cunoscut este ca actionarul majoritar al Scania este Volkswagen, iar MAN are, de asemeni, un numar important de actiuni in companie. Scania Vabis L60 este un model produs intre anii 1949 si 1954 si era propulsat de un motor diesel cu 6 cilindri in linie, de 8500 cmc dezvoltand o putere de 123 CP.

Macaraua „Form 6” este o macara turn autoridicatoare de capacitate redusa si a fost lansata pe piata in 1953. In conformitate cu standardele actulae, macaraua nu are nimic deosebit, insa raportat la nevoia acuta de utilaje simple, ieftine si eficiente din Germania anilor ’50, aflata in plina proces de reconstructie, aceasta macara era tot ce le trebuia constructorilor nemti pentr constructia de case, scoli sau policlinici. Turnul macaralei era tubular (de unde i s-a tras si denumirea de „macaraua teava”), dintr-unul sau doua segmente ce se uneau intre ele cu suruburi, putand avea, astfel doua inaltimi diferite. Bratul era alcatuit dintr-un cheson cu sectiune triunghiulara, realizat din profile cornier.

Macara turn Liebherr Form 6

Macara turn Liebherr Form 6

Macheta pe care o prezint astazi este produsa de NZG  la scara 1:50, face parte din seria de machete istorice si dovedeste aceeasi extraordinara atentie la detalii, atat cele estetice, cat si cele functionale, cu care suntem familiarizati de la NZG, fiind o macheta ce face deliciul oricarui colectionar.

Macheta este ambalata intr-o cutie de carton antichizat, cu design-ul specific seriei ” de epoca”, fiind protejata la interior de o tava din polistiren expandat.

Set macheta Liebherr Form 6 si Scania Vabis - cutia

Set macheta Liebherr Form 6 si Scania Vabis – cutia

Tot in cutie gasim si un set de sine cu traverse ce imita lemnul si un set de instructiuni care explica asamblarea machetei si operatiile ce trebuie parcurse pentru a o putea expune in configuratia de transport sau in pozitie de lucru.

Set macheta Liebherr Form 6 si Scania Vabis - cutia

Set macheta Liebherr Form 6 si Scania Vabis – cutia

Asa cum v-ati dat seama, daca avem instructiuni, inseamna ca avem si de montat. In realitate lucrurile stau destul de simplu si operatiunile de montaj constau in fixarea rotilor pentru transport si prinderea macaralei pe ” saua” capului tractor, folosind niste stifturi metalice. Un alt detaliu de apreciat este faptul ca in cutie vom gasi un set de lanturi de ridicat si o roaba care poate fi ridicata folosind aceste lanturi, accesorii ce, altfel. se pot cumpara separat.

Lanturi si roaba

Lanturi si roaba

Macaraua este montata pe roti pentru sinele de cale ferata, putandu-se deplasa pe santier de-a lungul cladirii in lucru, putand sa acopere, in acest fel, o zona de lucru mult mai mare.

Macheta Liebherr Form 6 si Scania Vabis - in pozitie de lucru

Macheta Liebherr Form 6 si Scania Vabis – in pozitie de lucru

Pentru transport, macaraua poate fi prevazuta cu un set de roti pe pneuri si un dispozitibv de remorcare ce poate fi cuplat la un cap tractor. Camionul este un cap tractor, in configuratie 4×2.

Macheta Liebherr Form 6 si Scania Vabis - in configuratie de transport

Macheta Liebherr Form 6 si Scania Vabis – in configuratie de transport

Macheta este realizata aproape in intregime din metal si reflecta simplitatea utilajului real, capturand, in acelasi timp, putinele detalii existente pe utilajele acelor vremuri. Astfel, la nivelul macaralei putem remarca, in primul rand complexitatea platformei si reproducerea fidela a lestului. Macaraua putea fi lestaat cu nisip sau cu blocuri din beton prefabricat (asa cum este reprodus de macheta). Lestul se instala atata pe sasiul cu roti de cale ferata cat si la partea din spate a platformei. Un alt detaliu impresionant sunt avertizarile de pe macara, care sunt perfect lizibile, in ciuda scarii mici a machetei.

Macara Liebherr Form 6 - lest si inscriptii

Macara Liebherr Form 6 – lest si inscriptii

Pe turnul cilindric observam placuta care indica sarcina maxima a macaralei, la diverse raze (un precursor al mai detaliatelor diagrame care, acum sunt inlocuite de computere performante care iu mai multi factori in calcul, nu numai raza macaralei).

Macara Liebherr Form 6 - sarcina maxima

Macara Liebherr Form 6 – sarcina maxima

Macheta camionului este si ea bine realizata, cu inscriptii detaliate.

Macheta Scania Vabis L60 - cap tractor

Macheta Scania Vabis L60 – cap tractor

In fata, remarcam indicatoarele de gabarit, menite, pe langa de a semnaliza gabaritul camionului pe timpo de noapte, si sa-l ajute pe sofer sa se ghideze si sa manevreze (din cauza capotei alungite si ascutite, gabaritul real al camionului era mai dificil de estimat din cabina). Masca este foarte bine realizata si putem gasi si logo-ul Scania-Vabis care reprezinta o foaie de lant de bicicleta, subiect de disputa cu Mercedes Benz care a reclamat asemanarea dintre acest logo si steaua Mercedes. In cele din urma, Mercedes a castigat in instanta si Scania a fost nevoita, in 1968, sa renunte la acest logo, ocazie cu care a fost introdus faimosul grifon si, tot atunci, a renuntat pentru totdeauna la numele de Vabis.

Macheta Scania Vabis L60 - vedere fata

Macheta Scania Vabis L60 – vedere fata

In spate, lucrurile sunt mai simple (asa era camionul real), putand gasi numarul de inmatriculare, stopurile (vopsite), numele Scania-Vabis si logoul Scania Vabis inscriptionat pe sorturile anti praf.

Macheta Scania Vabis L60 - vedere spate

Macheta Scania Vabis L60 – vedere spate

Singurul loc in care detaliile sunt mai putine este la partea inferioara a sasiului unde putem vedea motorul, cutia de viteze, cardanul si teava de esapamanet, realizate, insa, ceva mai simplist.

Macheta Scania Vabis L60 - vedere sasiu

Macheta Scania Vabis L60 – vedere sasiu

In ceea ce priveste functionaliatatea, directia camionului functioneaza, macaraua se poate roti si este prevazuta cu doua trolii care servesc la ridicarea/coborarea carligului si modificarea inclinatiei bratului.

Macara Liebherr Form 6 - trolii

Macara Liebherr Form 6 – trolii

In incheiere, va pot spune ca aceasta macheta este o machetadestul de complexa, foarte detaliata si solida in acelasi timp, constituind o piesa extraordinara pentru orice colectie de utilaje de constructii si, in acelasi timp, o bucatica de istorie a minunatei lumi a camioanelor si utilajelor de constructii.

Spor la colectional,

Dan

http://www.vitrinacumachete.ro/

https://vitrinacumachete.wordpress.com/

https://www.facebook.com/vitrinacumachete.ro

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s