Salut,

Astazi am sa va przint o macheta extraordinara din colectia personala. Este cea mai detaliata macheta la scara 1:50 pe care am vazut-o pana acum. In plus, reproduce un utilaj deosebit, specific pietei americane, si anume o autobetoniera (malaxor) Oshkosh S-Series, 14×6.

Asa cum v-am obisnuit, voi incepe cu prezentarea producatorului si a utilajului real. Oshkosh Motor Company este o companie americana, nascuta in 1917 din Winsconsin Duplex Auto Company, iar scopul companiei era sa creeze si sa produca un camion 4×4 rezistent si versatil. Asa s-a nascut „Old Betsy”, un camion avangardist pentru acea vreme: avea tractiune integrala, diferential central autoblocant si pneuri cu aer. In contionuare, compania si-a diversificat gama, ajungand unul dintre cei mai mari producatori americani de vehicule industriale si militare cu tractiune integrala. De mentionat ca, de-a lungul timpului, Oshkosh si-a diversificat foarte mult gama de priduse prin achizita unor companii lideri in domeniul lor, in SUA. Astfel, din Oshkosh Corporation fac parte, printre altii: Oshkosh , producator de camioane militare, camioane si sasiuri cu tractiune integrala pentru diverse aplicatii (santiere, deszapezire, etc), masini de pompieri pentru aeroporturi, etc, Pierce Manufacturing, renumiti pentru masinile de pompieri, McNeilus Companies, producatori de autobetoniere si autogunoiere, Jerr-Dan Company, specializata in macarale si platforme pentru tractari si depanari auto, JLG – lider in domeniul platformelor autoridicatoare (nacele), etc. Autobetoniera pe care o prezint aici este fabricata e McNeilus Companies, companie care, la randul ei a luat nastere in 1970 cand a inceput sa produca statii de betoane si autobetoniere, precum si autogunoiere. Astazi este unul dintre cei mai mari producatori americani de autobetoniere si autogunoiere.

Modelul pe care il prezint este o autobetoniera Oskosh S-Series cu malaxor McNeilus. Utilajul in sine este foarte interesant deoarece, spre deosebire de autobetonierele pe care le intalnim uzual in Europa, si la care descarcarea betonului se face la partea din spate, la S-Series descarcarea se face prin fata, peste cabina soferului. Este un concept care are dezavantaje (o vizibilitate mai redusa a soferului, o cabina mai mica, o lungime mai mare a utilajului) dar si avantaje: o distributie mai echilibrata a greutatii pe osii, precum si un control mult mai bun al pozitionarii betonierei pentru descarcare, acest tip de betoniere fiind folosit adesea pentru a turna betonul direct in elementele de fundatie, placi, pardoseli, etc. Pentru acesta, jgheaburile de descaracare sunt deosebit de lugi, putand ajunge la peste 6 metri lungime. Desi pare ca are un design invechit, Oshkosh S-Series inglobeaza cele mai noi tehnologii din domeniul auto: punti liftante hidraulic pentru reducerea greutatii pe osie (necesara din cauza legislatiei americane, mai laes in ceea ce priveste accesul pe poduri), o cabina dotata cu aparatura de control de ultima generatie, airbaguri, camere de lat vederi pentru mersul inapoi, sisteme de control al stabilitatii si anti-rasturnare, materiale compozite (modelul pe care vi-l prezint are tamburul betonierei de tip ” Revolution”, realizat din materiale plastice compozite, ceea ce duce la o reducere a masei proprii a betonierei cu 1 tona, marind capacitatea de beton pe acre o poate transporta), semnalizatoare, lumini stroboscopice si lumini de zi cu LED, sistem radar pentru identificarea obiectelor din ” unghiul mort” la schimbarea benzii de mers, etc. Sasiul si cabina sunt construite de Oshkosh (motor Cummind de 350 CP, cutie de viteza si reductor Oshkosh), iar suprastructura (betoniera proriu-zisa, cu toate sistemele auxiliare: hidraulic, rezervor si distributie de apa, etc) este produsa de McNeilus. Capacitatea betonierei este de 8,5 mc.

Autobetoniera Oshkosh S-Series

Autobetoniera Oshkosh S-Series

Macheta de autobetoniera Oshkosh S-Series este produsa de TWH, la scara 1:50 si dovedeste o atentie nemaiintalnita la detalii, atat cele estetice, cat si cele functionale, fiind inca o macheta ce face deliciul oricarui colectionar.

Macheta este ambalata intr-o cutie de carton, cu sigla producatorului si cu fotografii ale utilajului real, fiind protejata la interior de doua tavi din polistiren expandat.

Macheta betoniera Oshkosh - Cutia

Macheta betoniera Oshkosh – Cutia

Macheta este insotita si de o copie de dimensiuni reduse a brosurii de prezentare a utilajului real, ceea ce constituie un plus pentru orice colectionar.

Macheta betoniera Oshkosh - Cutia

Macheta betoniera Oshkosh – Cutia si brosura

Macheta este in mare parte asamblata, singurele piese detasate (amblatae intr-o punguta) fiind oglinzile (metalice, nu din plastic!), doua jgheaburi suplimentare, o curea de cauciuc ce serveste la fixarea jgheaburilor si cateva bolturi metalicepentru dispozitivele de remorcare din fata si din spate.

Macheta betoniera Oshkosh - accesoriile

Macheta betoniera Oshkosh – accesoriile

Macheta de betoniera Oshkosh S-Series este deosebit de detaliata, atat la interior cat si la exterior. Plasticul este folosit numai la motor, jante si la elementele care sunt din materiale plastice compozite si la utilajul real, respectiv capota motorului si tamburul betonierei. Restul pieselor sunt din metal si sunt extrem de bine turnate si vopsite. Sasiul este o piesa de arta, avand simulate toate furtunele de frana si de ulei hidraulic, transmisia, etc.

Macheta betoniera Oshkosh - sasiul

Macheta betoniera Oshkosh – sasiul

Toate puntile au suspensia functionala. Rotile au directia functionala (axele 1,2,3,6 si 7), iar osiile ajutatoare pot fi ridicate gratie unui sistem ingenios, cu niste came ce se rotesc.

Macheta betoniera Oshkosh - detalii axe ajutatoare

Macheta betoniera Oshkosh – detalii axe ajutatoare

Ultima axa ajutatoare poate fi ridicata cu ajutorul unor cilindri hidraulici. Rotile ei sunt prevazute cu aripi independente, ce vireaza odata cu rotile. Tot la partea din spate gasim grila radiatorului, fotodecupata, precum si lampile din paste, inclusiv stroboscoapele portocalii de la partea superioara (in loc de girofaruri).

Macheta betoniera Oshkosh - detalii axa ajutatoare

Macheta betoniera Oshkosh – detalii axa ajutatoare

Capota se ridica, lasand la iveala un motor detaliat, cu toate elementele sale: furtune si conducte, turbina, filtru de aer, radiator, ventilator, etc.

Macheta betoniera Oshkosh - detalii motor

Macheta betoniera Oshkosh – detalii motor

Macheta betoniera Oshkosh - detalii motor

Macheta betoniera Oshkosh – detalii motor

Cabina nu a fost lasata nici ea deoparte. Astfel, pe langa toate inscriptiile de siguranta de pe stalpii cabinei, si la interior gasim detalii interesant. Astfel, usa se deschide, iar interiorul ei este capitonat si putem distinge clar chiar si manivela pentru deschiderea geamului. As mai mentiona aici si faptul ca scaunul este mobil, fiind prevazut cu suspensii ce functioneaza.

Macheta betoniera Oshkosh - detalii cabina

Macheta betoniera Oshkosh – detalii cabina

Macheta betoniera Oshkosh - inscriptii cabina

Macheta betoniera Oshkosh – inscriptii cabina

Tot la partea din fata intalnim sus, la pasarela din jurul gurii de incarcare/descarcare si un furtun pentru spalarea betonierei cu apa sub presiune. Astfel de furtune sunt prevazute si la nivelul cabinei, pe ambele parti, pentru spalarea jgheaburilor. Palnia de incarcare este mobila, fiind prevazuta cu cilindri hidraulici. Ea se poate ridica, permitand, astfel, scoaterea tamburului betonierei.

Macheta betoniera Oshkosh - detalii palnie

Macheta betoniera Oshkosh – detalii palnie

Jgheabul de descarcare se roteste si se poate ridica si cobori. El este prevzut la partea superioara cu un sort din material textil care impiedica stropirea cu beton, in momentul descarcarii. Acesta este inca unul dintre detaliile extraordinare capturate de aceasta macheta.

Macheta betoniera Oshkosh - detaliu sort jgheab

Macheta betoniera Oshkosh – detaliu sort jgheab

Elementele pliabile ale jgheabului sunt prevazute cu niste cilindri hidraulici minusculi, cei mai mici cilindri pe care i-am vazut vreodata la o macheta.

Macheta betoniera Oshkosh - detaliu jgheab

Macheta betoniera Oshkosh – detaliu jgheab

Jgheabul poate fi prelungit cu inca doua elemente suplimentare, care sunt depozitate langa cabina, pe partea dreapta, fiind fixate cu o chinga elastica.

Macheta betoniera Oshkosh - jgheab extins

Macheta betoniera Oshkosh – jgheab extins

Macheta betoniera Oshkosh - jgheaburi suplimentare

Macheta betoniera Oshkosh – jgheaburi suplimentare

Un alt element care surprinde in mod placut, este faptul ca tamburul betonierei are reproduse spiralele interioare (care malaxeaza si folosesc la descarcarea betonului).

Macheta betoniera Oshkosh - interior tambur

Macheta betoniera Oshkosh – interior tambur

Macheta de betoniera Oshkosh S-series arta bine atat singura (ar putea fi expusa intr-o diorama cu turnarea unei fundatii, de exemplu) sau impreuna cu o pompa de beton (aici cu o pompa Schwing S31HT cu brat telescopic – o alta macheta a unui utilaj inedit, despre care vom vorbi alta data).

Macheta betoniera Oshkosh cu pompa de beton Schwing S31HT

Macheta betoniera Oshkosh cu pompa de beton Schwing S31HT

In incheiere, va spun ca aceasta macheta este o macheta foarte complexa si foarte detaliata in acelasi timp, constituind o piesa extraordinara pentru orice colectie de utilaje de constructii.

O macheta similara gasiti si in magazinul nostru online. Daca va place, o gasiti aici.

Spor la colectionat!

Dan

http://www.vitrinacumachete.ro/

https://vitrinacumachete.wordpress.com/

https://www.facebook.com/vitrinacumachete.ro

 

 

 

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s