O (scurta) cronica a expozitiei “De la inventarea roţii la nava spaţială – Istoria mijloacelor de transport”

Posted: 11 Octombrie 2014 in De-ale mele, Stiri
Etichete:, , , , , , , , , , , ,

Astazi, inspirat de vremea frumoasa de afara (si de nevoia Rucxandrei de a fi lasata singura sa se pregateasca pentru un examen) am decis sa-l scot pe Alex (Jr) „in oras”. astfel, cautand pe diverse site-uri, am ales sa vizitam Muzeul National de Istorie, cu atat mai mult cu cat am citit ca, in cadrul muzeului, este deschisa o expozitie temporra despre istoria mijloacelor de transport.

Nu voi vorbi acum despre muzeul in sine (foarte interesant, chiar daca, momentan, nu se poate vizita decat cca 25%, din cauza lucrarilor de renovare si modernizare, necesare, de altfel), ci ma voi referi la expozitia mentionata mai devreme, cu atat mai mult cu cat este de un interes particular pentru colectionarii de machete.

In primul rand, expozitia este deschisa pana pe 26 Octombire, iar vizitarea expozitiei se face pe baza biletului de intrare general, care, in aceasta perioada, din cauza faptului ca muzeul este inaccesibil, in mare parte, publicului, costa 7 lei. Expozitia este organizata intr-o sala situata la parter, in extremitatea stanga, cu intrare din holul mare de acces.

Desi titlul este destul de „pompos” si ne duce cu gandul la ceva spectaculos, va spun de pe acum sa nu va asteptati la asa ceva. Expozitia este compusa in cea mai mare parte din niste postere ce prezinta pe scurt istoria mijloacelor de transport, in general (intr-adevar, de la roata pana la naveta spatiala, asa cum spune si titlul expozitiei), fara prea multe descrieri grafice, insa, in timp ce restul exponatelor sunt constituite de machete (si aici intervine interesul despre care vorbeam la inceput…).  Ce este interesant, este ca aici vorbim despre machete provenite, in cea mai mare oarte, din colectia lui Nicolae Ceausescu (nu, nu este vorba despre vreo latura ascunsa a dictatorului, ci, pur si simplu, de machete primite cadou cu ocazia diverselor sale vizite ” de lucru”). Pe langa acestea, mai sunt si cateva alte machete provenite din alte surse (nespecificate). Cel mai impresionant exponat este, de departe, primul automobil inmatriculat in Bucuresti, un FN Herstal, fabricat in Belgia. Automobilul a fost fabricat intr-o fabrica de … armament. Fabrique Nationale d’Armes de Guerre (F.N.) din orasul Herstal a luat fiinta in 1888, cand producatorii de armament din regiunea Liege s-au asociat in vederea onorarii unei comenzi a guvernului belgian (150.000 de pusti cu repetitie, licenta Mauser). Pe langa armament, fabrica din Herstal a mai produs biciclete (cu cardan!), motociclete, autoturisme (pana in 1937), camioane si chiar troleibuze. Modelul expus la Muzeul National de Istorie este primul model fabricat de fabrica din Herstal, iar productia acestuia a inceput in 1900 cu o serie de 100 exemplare (dupa unele surse, au fost produse numai 47 de exemplare, mdeul din Romania, fiind cel cu numarul de serie 40). Este prevazut cu un motor cu doi cilindri, amplasat in fata, in timp ce transmisia se realizeaza prin intermediul a doua lanturi ce leaga rotile din spate la o „cutii de viteze” cu curele.

Automobilul FN Herstal  -sursa hotnews.ro

Automobilul FN Herstal -sursa hotnews.ro

Revenind la machete (cele mai numeroase exponate, asa cum spuneam), pe langa machete de avioane (inclusiv macheta avionului Vlaicu II), nave (un mineralier, daruit „tovarasului” cu ocazia unei vizite la Santierul Naval Constanta), nave spatiale (as mentiona o macheta interesanta, realizata din sticla, a navetei Soyuz, cu care Dumitru Prunariu a facut calatoria sa in spatiu), am putut admira macheta unei rame de metrou, un lansator de rachete rusesc si multe machete de camioane, tractoare si utilaje romanesti.

ama de metrou si automotor , fabriocate la uzina Astra Arad - sursa hotnews.ro

Rama de metrou si automotor , fabricate la uzina Astra Arad – sursa hotnews.ro

Lansator de rachete rusesc - sursa hotnews.ro

Lansator de rachete rusesc – sursa hotnews.ro

Revenind la cele pasnice si terestre, in acelasi timp, nu pot sa nu va spun cat de mult mi-a placut macheta de incarcator Ifron 204D (utilaj ce se fabrica si acum, usor modernizat, la IRUM Reghin). Macheta pare realizata din plastic si are comanda pe fir.

Macheta Ifron 204-D

Macheta Ifron 204-D

Am putut admira si o macheta a excavatorului electric de cariera S-8001, realizat la uzina Progresul Braila (macheta daruita lui Ceausescu cu ocazia unei „vizite de lucru” in 1978), expusa langa o macheta a unui incarcator minier de subteran, IM-180, fabricat la uzina Unio Satu Mare. Ambele machete sunt realizate manual (cel mai probabil in atelierele de prototipuri ale uzinelor), in intregime din metal.

Incarcatorul IM 180 si excavatorul S8001

Incarcatorul IM 180 si excavatorul S8001

Macheta excavator pe senile S8001

Macheta excavator pe senile S8001

In cadrul expozitiei mai pot fi admirate si machete de tractoare romanesti: IAR – 22, primul tractor romanesc, produs la uzina din Brasov, U650 si U450, modele mai mmoderne, produse in anii ’70-’80,

 

Machete tractoare romanesti

Machete tractoare romanesti

sau tractoare rusesti: DT-75 produs la Volgograd (fost Stalingrad) si un buldozer neidentificat (cel mai probabil, tot rusesc).

Machete de tractoare rusesti

Machete de tractoare rusesti

Macheta tractor DT-75

Macheta tractor DT-75

Printre machetele expuse, nu am putut sa nu remarc o macheta de Chevrolet Corvette, daruita lui Ceausescu de un dealer roman din SUA, cu ocazia vizitei lui Ceausescu in SUA, in 1973.

Macheta Chevrolet Corvette

Macheta Chevrolet Corvette

Si, in cele din urma, „last but not least” – vorba rusului, machetele de camioane produse la Brasov. Niste machete superbe, care fac deliciul oricarui iubitor de camioane si de machete: SR 101, SR 113 Bucegi, basculanta Roman Diesel 19.215 („Raba”  de 16 tone, cum era cunoscuta pe toate santierele din Romania)  si camionul 6×6 DAC 665. In plus, pot spune, cu mandrie, ca am vazut fratii camionului Roman, din colectia mea (prezentat pe blog, mai demult: https://vitrinacumachete.wordpress.com/2011/12/02/la-multi-ani-romania-la-multi-ani-roman-diesel/ ), si m-am gandit la acei oameni minunati care au facut aceste machete cu o pasiune si indemanare extraordinare. Nu stiu daca mai lucreaza acum in uzina sau daca mai traiesc, insa imi doresc sa ii cunosc odata!

Machete de camioane romanesti - Bucegi in prim plan

Machete de camioane romanesti – Bucegi in prim plan

Machete de camioane romanesti - SR 101 in prim plan

Machete de camioane romanesti – SR 101 in prim plan

Macheta basculanta Roman Diiesel 19.215

Macheta basculanta Roman Diiesel 19.215

Chiar daca expozitia putea fi mult mai bogata in exponate: exponate reale, ce puteau fi imprumutate de la diversele muzee din Romania sau din colectii particulare, fotografii, documente, etc, chiar si asa, merita vizitata si vi-o recomand cu caldura, atat ca iubitor si colectionar de machete, cat si ca pasionat de mijloace de transport, utilaje si mecanica, in general.

Seara buna,

Dan

http://www.vitrinacumachete.ro/

https://vitrinacumachete.wordpress.com/

https://www.facebook.com/vitrinacumachete.ro

Anunțuri
Comentarii
  1. Huta Adrian spune:

    cum sa achizitionez ifronul macheta

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s