Salut!

Dan sunt! Ca de obicei, in preajma zilei de 1 Decembrie, de ziua Romaniei, va urez „La multi ani!” intr-un stil propriu! Va povestesc azi despre o macheta din colectia personala, care are o istorie trans legata de transporturile auto din Romania.

Este vorba despre macheta unui Volvo F12 in culorile defunctei companii ITIA – „Intreprinderea de Trasport International Auto”.

ITIA a fost o companie („intreprindere”, in perioada comunista) care se ocupa cu transportul rutier international al Romaniei, alaturi de cea de-a doua companie romaneasca, ITBN (Intreprinderea de Transport Bucurestii Noi, care era in subordinea Gospodariei de Partid). ITBN avea in anii ’80 o flota compusa din Volvo F89 si Mereceds LP, cu care efectua transporturi internationale in tarile din Europa de Vest, in timp ce ITIA, in aceeasi perioada avea o flota compusa din Roman-uri. ITIA, totusi, in anii ’70 a avut si o flota mai occidentala („exotica”, am putea spune): Fiat, Unic, Henschel, chiar si Lancia! Insa, din considerente economice, a renuntat, treptat, la camioanele straine.

Roman Diesel ITIA

Roman Diesel ITIA

Volvo F89 ITBN

Volvo F89 ITBN

Dupa 1989, ITIA a intrat intr-o perioada de „retehnologizare”, cand si-a cumparat o flota intreaga de Volvo F12 (si, mai tarziu cateva Pegaso). Din pacate, desi le-am vazut pe drumurile noastre, nu am reusit sa gasesc nicio poza cu ele.

Managementul defectuos (ca sa nu spunem interesele personale) au facut ca ITIA sa decada si sa dispara. Autobaza din Oradea a fost privatizata in 1991 si a dat nastere Frigoexpresului de astazi, in timp ce din compania din Bucuresti a ramas o companie numita ITIA SED (care, acum, functioneaza mai mult ca o casa de expeditii).

Despre Volvo am vorbit de multe ori, asa ca voi spune cateva vorbe despre modelul F12. F12 a fost lansat in 1977 ca o continuare a modelelor de succes F88 si F89. F10 si F12 (mai tarziu si F16) au fost un succes extraordinar, fiind fabricate in Europa pana in in anii ’90. Generatia F a constituit un pas inainte in industria autocamioanelor, fiind introduse o serie de elemente de siguranta si ergonomie destinate reducerii riscului de accidentare a soferului si un confort ridicat pe distante lungi: aer conditionat integrat (care, in anii ’80, a primit si optiunea de climatizare automata), cabina montata pe suspensii, suprafete moi, captusite, in cabina (pentru a reducere riscul lovirilor in cazul unui accident), etc.

Macheta prezentata este fabricata de AWM la scara 1:87 si este foarte detaliata, dat fiind ca este fabricata din plastic.

Macheta este ambalata intr=o cutie din carton cu o fereastra din pvc transparent. Macheta are oglinzile si fitrul de aer separate, necesitand montajul.

Macheta Volvo F12 ITIA - cutie

Macheta Volvo F12 ITIA – cutie

Macheta Volvo F12 ITIA - piese componente

Macheta Volvo F12 ITIA – piese componente

Asa cum am spus inainte, macheta este foarte detaliata, in toate aspectele.

Macheta Volvo F12 ITIA

Macheta Volvo F12 ITIA

Capul tractor este fidel realizat, atat ca detalii realizate din turnare (stergatoare, grile, bara de protectie), cat si ca inscriptii (sigla Volvo, numele modelului, sigla ITIA pe usi). Farurile si proiectoarele sunt realizate din plastic cromat. Jantele sunt si ele foarte bine realizate, cu gauri, piulte, etc.

Macheta Volvo F12 ITIA - cap tractor

Macheta Volvo F12 ITIA – cap tractor

Cabina se rabate, lasand sa se vada motorul, detaliat in mod rezonabil.

Macheta Volvo F12 ITIA - cap tractor

Macheta Volvo F12 ITIA – cap tractor

La partea din spate, saua (sistemul de cuplare a remorcii), pivoteaza si are eprodus si manerul de decuplare. Din pacate, stopurile nu sunt vopsite si nu exista nici numar de inmatriculare.

Macheta Volvo F12 ITIA

Macheta Volvo F12 ITIA

Sasiul camionului este, si el, destul de detaliat, cu cardanul si elementele suspensiei. In schimb, sasiul remorcii este figurat destul de schematic (detaliat doar in zona rotilor).

Macheta Volvo F12 ITIA -sasiu

Macheta Volvo F12 ITIA -sasiu

La partea din spate a remorcii, toate detaliile usii (balamale, incuietori, usite de vizitare, etc) sunt reproduse. Un minus il reprezinta, ca si la capul tractor, stopurile, foarte sumar reprezentate, precum si lipsa numarului de inmatriculare.

Macheta Volvo F12 ITIA

Macheta Volvo F12 ITIA

la partea din fata a semiremorcii putem vedea agregatul frigorific („Carrier”), care este foarte bine detaliat.

Macheta Volvo F12 ITIA

Macheta Volvo F12 ITIA

Chiar daca este o macheta la scara 1:87 (atipica pentru modelele pe care le colectionez eu) este o macheta care reprezinta un camion care a circulat pe soselele noastre (si nu numai) si care  a reprezentat ceva in istoria transporturilor auto din Romania. In plus, a fost un camion pe care l-am prins, l-am vazut si admirat de nenumarate ori! Si toate amintirile mele din acea perioada m-au condus acolo unde sunt azi. Toate camioanele si utilajele pe care le-am vazut in copilarie m-au facut un colectionar roman, impatimit de machetele utilajelor de constructii!

La multi ani, Romania! La multi ani, romani!

O zi buna si ne vedem online,

 

Dan

http://www.vitrinacumachete.ro/

https://vitrinacumachete.wordpress.com/

https://www.facebook.com/vitrinacumachete.ro

 

 

 

Anunțuri
Comentarii
  1. Daniel spune:

    Salut,
    Imi poti spune si mie te rog de unde pot cumpara o asemenea macheta si cam care ar fi pretul ?
    Imi place foarte mult, mai ales ca tata a condus asa ceva.

    • Salut,
      Am macheta asta de ceva vreme, am luat-o din Germania, asa ca, din pacate, nu te pot ajuta acum cu un sfat. E o macheta produsa acum multi ani, in serie limitata si e destul de greu de gasit acum.

      • Daniel spune:

        Multumesc pentru raspuns,
        Daca esti vreodata dispus sa o vinzi anunta-ma te rog. O cumpar eu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s