Dragi colectionari, astazi, cu ocazia sarbatorii Romaniei si a romanilor, va invit sa cititi o recenzie „romaneasca”. Este vorba despre recenzia automobilului aerodinamic creat de romanul Aurel Persu.

Aurel Persu a fost un inginer mecanic roman, nascut in 1890 in Bucuresti, care in 1924 a construit primul automobil aerodinamic cu rotile integrate in caroserie (asa numitele „streamliner”). Pana atunci, toate automobilele aveau rotile in afara caroseriei propriu zise, acoperite sau nu cu aripi.

Aurel Persu a studiat in Germania, la Berlin, unde a absolvit ca sef de promotie in 1913. Din 1938 a fost director general la IAR Brasov (producatorul celebrelor avioane IAR 80).

Automobilul aerodinamic construit de Persu nu a fpst primul automobil aerodnamic, insa se apre ca a fost primul care avea rotile in gabaritul caroseriei si nu in afara. In plus avea unul dintre cele mai bune coeficiente aerodinamce la vremea respectiva (coeficientul aerodinamic al automobilului Persu este de 0,22, in timp ce BMW i8 are un coeficient aerodinamic 0.26).

Prototipul original poate fi văzut și astăzi la Muzeul Național Tehnic Dimitrie Leonida din București. Din pacate, acest prototip nu se afla intr-o stare foarte buna si, in plus nu este pus deloc in valoare. In plus, se pare ca exponatul a suferit niste modificari, in fotografiile de epoca prototipul original apare ca fiind vopsit intr-o culoare inchisa, probabil negru, iar rotile aveau capace pline, in timp ce exponatul din muzeul Leonida nu mai are aceste capace.

Automobilul aerodinamic Persu expus la Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida

Automobilul aerodinamic Persu expus la Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida

Automobilul aerodinamic Persu - fotografie originala

Automobilul aerodinamic Persu – fotografie de epoca

Detaliile tehnice ce urmeaza au fost culese de pe site-ul „wikipedia”.

„După multe calcule și experimente de laborator, el a ajuns la concluzia că forma ideală a unui automobil, a unui vehicul în mișcare, este forma picăturii de apă în cădere, forma aerodinamică ideală. El a ajuns la coeficienți aerodinamici de 0,22 care și azi sînt greu de atins. A construit automobilul în perioada 1922-1924, cu bani proprii, în Germania.

Caroseria a fost construită la diverse ateliere din Berlin. Automobilul este dotat cu frâne pe saboți, care acționează doar pe roțile din spate. Datorită distanței reduse dintre roțile din spate, inventatorul a renunțat la diferențial în transmisie. Motorul tip A-G f Automobilbau Berlin, este cu ardere internă și cu aprindere prin scânteie; are 4 cilindri în linie, o putere 6/20 P.S., alezajul 64 mm, cursa 110 mm și cilindreea 1400 cm.c. Cutia de viteze este de aceeași fabricație ca și motorul, iar demaratorul este produs de firma Eisemann, tipul MKI-12, nr.14328. Magnetoul are aceeași fabricație, iar carburatorul este produs de firma Arthur Haendler Co. Berlin.

Aurel Persu a adus automobilul în România, parcurgând cu el peste 120.000 km, cu o viteză maximă de circa 80 km pe oră. Datorită lipsei diferențialului putea lua viraje foarte strânse cu 60 km pe oră în deplină siguranță. Persu a donat automobilul, in stare de functionare, Muzeului Național Tehnic „Dimitrie Leonida” in anul 1969. In prezent, el nu mai functioneaza, iar caroseria este deteriorata. Deși automobilul nu a fost realizat în serie, uzinele Ford și General Motors au solicitat cumpărarea brevetului, fără a garanta însă și construirea acestuia. Acest fapt l-a determinat pe inventator să refuze propunerea.”

Site-ul promotor.ro mentioneaza ca Aurel Persu a intrat in istoria mondiala a pionierilor industriei automobilistice. „Rămâne în istoria inventatorilor auto printr-un capitol întreg care îi este dedicat în volumul ”Automobile aerodinamice în Europa şi în Statele Unite”, publicat în germană şi engleză. Capitolul respectiv începe astfel: ”Şi România a avut un specialist în aerodinamică, un strălucit inginer care trebuia de mult trecut în elita mondială a tehnicienilor. Numele lui este Aurel Perşu”.

Si acum sa vorbim despre macheta. Ea este realizata de Autocult, un producator german de nisa, care produce numai machete ale unor automobile rare si inedite, prototipuri sau serii foarte mici. Macheta autmobilului lui Aurel Persu este o macheta inedita, atat prin faptul ca automobilul este unul inedit, ca si prin faptul ca un producator elitist de machete s-a gandit la un model pe care, poate, nu foarte multi romani il cunosc sau au auzit macar de el.

Macheta este realizata din rasina la scara 1:43 (chiar daca nu este scris nicaieri acest lucru, cu exceptia site-ului Autocult), intr-o serie limitata de 333 de exemplare (din care, cateva bucati au fost aduse in Romania prin magazinul nostru online http://www.vitrinacumachete.ro, unde, inca mai puteti gasi aceasta macheta, urmand link-ul urmator: http://www.vitrinacumachete.ro/machete-autoturisme/machete-autoturime-clasice/macheta-automobilului-experimental-aerod ).

Macheta este montata pe un postament din plastic inscriptionat cu numele modelului, intr-o cutie (vitrina) din plastic transparent.

Macheta este insotita de o brosura care prezinta pe scurt istoria modelului, impreuna cu cateva poze si constituie, in acelasi timp, si un certificat de autenticitate care mentioneaza numarul de serie al machetei.

Macheta automobil aerodinamic Persu - certificat de autenticitate

Macheta automobil aerodinamic Persu – certificat de autenticitate

Macheta este asamblata in totalitate si este superba, in ciuda simplitatii automobilului original.

La partea din fata gasim cockpitul bulbucat (asemenea capului picaturi de apa), ingust (masina avea doar un loc), cu parbrizul impartit in doua, realizat din elemente curbate, farurile bulbucate si suportul pentru placuta de inmatriculare. De remarcat rama parbrizului, fidel reprodusa.

Pe laterale, diversele panouri cu fante de ventilatie, ce asigura accesul la compartimentul motor sunt, si ele, fidel reproduse.

Si partea din spate este bine realizata, cu suportul pentru placuta de inmatriculare si cu doua elemente aplicate, al caror rol nu il cunosc, probabil ca erau luminile de pozitie.

Dedesubt, macheta este destul de simpla, insa este de remarcat faptul ca pneurile au un profil realist.

Interiorul nu a fost nici el uitat, putandu-se distinge scaunul, volanul si cadranele din bord.

Desi, in aparenta o macheta simpla, detaliile continua cu manerele usilor de acces in habitaclu.

Sigla de pe capota este un alt detaliu care nu a fost omis.

Acestea fiind spuse, voi incheia prin a mentiona inca odata ca aceasta macheta este o onoare pentru noi, ca romani si sper ca, la un moment dat, se vor gasi niste patrioti entuziasti care sa readuca la viata automobilul expus la muzeul tehnic si care are o valoare inestimabila, atat pentru istoria noastra, cat si pentru istoria industriei auto mondiale.

La multi ani romani, la multi ani Romania!

Dan

http://www.vitrinacumachete.ro

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s