Autoturismele rusesti si machetele lor: calatorie in timp si spatiu in lumea sovietica-partea 1 – Georgia

Posted: 13 ianuarie 2019 in Uncategorized

Dragi prieteni,

 

Astazi nu o sa va povestesc despre machete, ci despre fiare (si „cazane„) reale. Si, pentru ca tocmai ce pregatim un nou import de machete rusesti la http://www.vitrinacumachete.ro, o sa va povestesc despre masinile intalnite in concediul de asta vara facut in cateva foste republici sovietice,

Deoarece nu vreau sa va plictisesc foarte tare cu detalii de calatorie, obiective turistice, etc, voi insista pe aspectul „automobilistic” al acestei calatorii. Asadar, asta vara, la sugestia unor foarte buni prieteni (multumim Bogdan & Ramona), am vizitat (cu masina!) trei tari fascinante din fosta URSS: Georgia, Armenia si Azerbaijan. A fost o experienta de neuitat din toate punctele de vedere: turistic, culinar (si oenologic 🙂 ), automobilistic, nostalgic si, de ce nu, chiar si initiatic. Cele trei tari sunt total diferite intre ele si fiecare are „quelqe chose”- ul ei. A fost un concediu pe care l-as repeta oricand si pe care il recomand oricui, fie ca este pasionat de istorie, cultura, gastronomie, drumetii, experiente inedite, automobile sau pur si simplu de experiente noi. Georgia este, probabil, cea mai dezvoltata tara dintre cele trei si, din punct de vedere al reliefului, cea mai apropiata de Romania: au mare, ses, dealuri, munti, paduri ca la noi. Ma rog, muntii sunt „un pic” mai inalti (5068 metri in muntii Shkhara in Caucaz). Din punct de vedere al infrastructurii, Azerbaijan conduce detasat, cu o retea de autostrazi si drumuri nationale bine pusa la punct (dar cu radare fixe cred ca din 2 in 2 kilometri si aici nu exagerez).

Toate cele trei tari au niste capitale dezvoltate (Azerbaijanul uimeste prin constructiile moderne si gigantice), unde vezi aproape numai autoturisme occidentale (mai putin Armenia, unde sunt inca destule rusoaice pe strazile din Erevan), insa in „provincie”, saracia este izbitoare. Drumurile sunt proastre iar masinile… Ei bine, tocmai despre aceste masini va voi povesti in continuare, despre masini care te uimesc prin rezistenta lor incredibila. Parcul auto cred ca are o medie de 20-30 de ani si, daca tinem cont ca in capitale vedem multe masini contemporane, va las pe voi sa anticipati ce urmeaza.

In orice caz m-am simtit acolo ca un arheolog in Egipt (cred 🙂 ). Am vazut atatea masini „de epoca”, incat nu parea real. Ba chiar am putut sa si conduc o Volga (Gaz M21) originala (cu motorul de 2,4 si cutia cu trei trepte cu schimbatorul la volan).

Iar, daca printre autoturisme, intalneai si masini „contemporane”, in ceea ce priveste camioanele, aici, 80% erau rusesti (si de pe cand m-am nascut eu): GAZ, ZIL, Kamaz.

Dar sa le luam pe rand. In Georgia, prima surpriza a fost pe aeroport cand am aterizat si a aparut, imediat, o cisterna „Western Star”, americana. In fata aeroprotului, o masina de politie Ford Crown Victoria Interceptor (cu tot ce-i trebuie: lampi stroboscopice, proiectorul cromat de pe montantul A, manevrat din interior, bull-bar).

Masina de politie in fata aeroportului din Kutaisi, Georgia

Masina de politie in fata aeroportului din Kutaisi, Georgia

Dupa aceea, pe drum, am avut ocazia sa intalnesc si niste camioane americane.

Camion International in Georgia

Camion Freightliner Century in Georgia

Camion american in Georgia

Camion american in Georgia

Camion Mack in Georgia

Camion Mack in Georgia

Alt camion Mack in Georgia

Alt camion Mack in Georgia

Ce am aflat aici este ca georgienii isi aduc cu vaporul masini din State sau din Japonia (in orasele mai mari, peste 30% din autoturisme sunt cu volan pe dreapta, fiind aduse din Japonia). De obicei, masinile sunt aduse avariate si sunt (sau nu) reparate aici. Si prietenul meu, „detasat” in Georgia pentru moment, si-a cumparat un Jeep Grand Cherokee adus din State, masina cu care am si facut tot traseul.

Asadar, o sumedenie de masini straine nereparate (sau carpite):

Mitsubishi in Georgia

Toyota in Georgia

Sau masini europene, chair si Logan (fabricat in Rusia, de data asta):

Renault Logan in Georgia

Renault Logan in Georgia

Asa cum spuneam, masinile de politie georgiene sunt, ori Frod Crown Vic, ori Skoda Octavia.

Masina de politie in Georgia

Masina de politie in Georgia

Insa peste 50% din autoturismele intalnite sunt de sorginte rusa: Volga, Lada, Moskwich (ceva mai putine), IJ, Gaz, chiar si Zaporojet. Mai vechi sau mai noi (a se citi anii ’90), intr-o stare mai buna sau mai putin buna.

Moskwich 408 in Georgia

Moskwich 408 in Georgia

Moskwich 403 in Georgia

Moskwich 403 in Georgia

Am vazut chair si cateva Moskwich 1500 (masina mea de suflet – prima masina pe care am condus-o).

Moskwich 1500 in Georgia

Moskwich 1500 in Georgia

Volga, era si ea bine reprezentata, de la cele mai vechi pana la modele din anii 2000.

Volga M21 in Georgia

Volga M21 in Georgia

Volga 31105 in Georgia

Volga 31105 in Georgia

Asa era Volga pe care am avut ocazia sa o conduc in Georgia la Akhaseni Wine Resort (pacat de jantele care faceau usoara nota discordanta, desi nu aratau chiar asa de rau pe masina).

Volga M21 la Akhasheni Wine Resort

Volga M21 la Akhasheni Wine Resort

Volga M21 - bordul

Volga M21 – bordul

Volga M21 - o oasagera incantata - Rucxandra de la vitrinacumachete,ro

Volga M21 – o pasagera incantata – Rucxandra de la vitrinacumachete,ro

Volga M21 - impozanta

Volga M21 – impozanta

Volga M21 - motorul original

Volga M21 – motorul original

Dar majoritatea Volgilor erau M24 sau 3102 si erau transformate in „carausi”: ori erau transformate in camioneta (prin sudarea portierei din spate si decuparea caroseriei), ori au primit un portbagaj enorm, cat toata masina, cu suporti pe aripi, cu care carau cherestea (de exemplu).

Volga M24 in Georgia

Volga M24 in Georgia

Volga "de marfa" :)

Volga „de marfa” 🙂

Nu numai Volga este suprasolicitata…

Asa se transporta paiele in Gerogia

Asa se transporta paiele in Gerogia

Cateva alte autoturisme intalnite:

UAZ Patriot in Georgia

UAZ Patriot in Georgia

UAZ Hunter in Georgia

UAZ Hunter in Georgia

LUAZ "carosat" in Georgia

LUAZ „carosat” in Georgia

Lada Niva dubla cabina in Georgia

Lada Niva dubla cabina in Georgia

La camioane, asa cum spuneam, Kamaz era „tatal” lor si ZIL (130, in special), „mama” lor. Kamazul este carausul national in toate cele trei tari vizitate si isi face datoria cu constinciozitate (chiar daca mai incet si intr-un mare nor de fum negru), de cele mai multe ori suprainccarcat si tragand niste remorci la fel de cocosate.

Kamaz cu remorca in Georgia

Kamaz cu remorca in Georgia

ZIL 130 in Georgia

ZlL 130 si GAZ 52 in Georgia

Zil 4331 in Georgia

Zil 4331 in Georgia

Gaz-urile erau si ele „umar la umar” cu Zil 130. De la Gaz 63 pana la Gaz 66.

Gaz 63 (Molotov) in Georgia

Gaz 63 (Molotov) in Georgia

Gaz 66 cu utilaj de forat

Gaz 66 cu utilaj de forat

De remarcat ca majoritatea camioanelor (si autobuzelor) pe benzina, adica jumatate din ce am intalnit pe sosele, aveau rezervoare de CNG (GPL in Armenia). rezervoarele aveau forma unor tuburi de oxigen (poate chiar asta si erau) si erau plasate sub bena, in spatele cabinei sau pe autobuz.

Gaz 52 vidanja

Gaz 52 vidanja cu rezervoare de CNG

Am intalnit si utilaje mai bizare: utilaje de forat, PRB-uri (cum erau cele de pe Bucegi) sau scari cu platforma (IREB-ul avea asa ceva, tot pe sasiu de Bucegi), automacarale – unele intr-o stare buna sau foarte buna, altele intr-o stare jalnica dar functionand. A fost ca o calatorie in timp….

ZIl 130 cu scara si platforma

ZIl 130 cu scara si platforma

Freza de zapada pe sasiu Ural

Freza de zapada pe sasiu Ural

Automacara pe sasiu MAZ

Automacara pe sasiu MAZ

Automacara pe sasiu ZIL 131

Automacara pe sasiu ZIL 131

Masina de pompieri Kamaz in Georgia

Masina de pompieri Kamaz in Georgia

Si armata, cu aspiratii de NATO tot pe caii de povara rusesi se bazeaza….

Doi bocanci si-un cur afara - e masina militara!

Doi bocanci si-un cur afara – e masina militara!

Kraz si Kamaz intr-o coloana militara in Georgia

Kraz si Kamaz 6×6 intr-o coloana militara in Georgia

Si in incheierea episodului de azi, doua cisterne Mack, iraniene, de aceasta data. Doua veritabile piese de muzeu, un R-Series si un F-Series ce imi aduc aminte de filmul „Duel pe autostrada” de Spielberg (acolo era un Peterbilt, dar cam din aceeasi epoca si la fel de ruginita era cisterna). Niste bijjuterii de legenta inca functionand – pe rute lungi, grele, ceea ce demonstreaza incredibila fiabilitate. Nu stiu cum sa descriu sentimentul pe care l-am avut. Nu ma asteaptam sa vad „live” astfel de camioane la munca.

Mach R-Series inmatriculat in Iran

Mach R-Series inmatriculat in Iran

Mach F-Series inmatriculat in Iran

Mach F-Series inmatriculat in Iran

 

In incheiere va promit ca voi continua si cu restul incursiunii mele automobilistice intr-o lume pe care o credeam cu desavarsire apusa si, daca sunteti colectionari, va invit sa descoperiti farmecul acestor cai de povara, transpusi in machetele de la SSM, AutoHistoria, SovietAvtobus sau Nash Avtoprom, pe care le puteti gasi pe site-ul nostru http://www.vitrinacumachete.ro. Pentru mine a fost o experienta unica si o adevarata calatorie in timp incredibila si la care nu ma asteptam.

Sper ca v-am trezit interesul (si unele nostalgii) si va urez spor la colectionat!

Spor la colectionat va doresc!

Dan

http://www.vitrinacumachete.ro/

https://vitrinacumachete.wordpress.com
https://web.facebook.com/vitrinacumachete.ro/

 

 

 

 

 

 

 

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s