Astazi e sarbatoare si ne bucuram! Ne bucuram de ziua libera care vine odata cu 1 Decembrie si, de ce nu, de vremea de iarna de-afara! E adevarat ca e mai greu ca alte dati, e adevarat ca anul 2020 a venit cu multe necunoscute, dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa sarbatorim!

Cu ocazia zilei nationale, m-am gandit sa scriu, ca aproape in fiecare an de 1 Decembrie, un articol despre o macheta romaneasca.

Asa incat o sa scriu despre o macheta draga, a unui vehicul si mai drag multora dintre romani: un tractor Universal. Da, e drept, mi-as fi dorit sa urez, pe langa „La multi ani Romania!” si „La multi ani, Tractorul Brasov!” numai ca, din pacate, nu mai este cazul. Uzina „Tractorul” nu mai exista.

Uzina Tractorul Brașov (UTB) a fost o companie brașoveană specializată în producția de tractoare. Înființată în 1925 ca fabrică de avioane (IAR Brașov), cu realizari remarcabile (celebrele IAR 80 si IAR 81, unele dintre cele mai bune avioane de vanatoare de la inceputul celui de-al doilea razboi mondial), a sfarsit prin fabricarea sub licenta a avioanelor Messerschmitt Bf109 (superioare IAR 80 si 81), Probabil si din acest motiv, dupa venirea „prietenilor” rusi, fabrica a fost transformata in uzina de reparatii auto si, ulterior, uzina de productie tractoare, initial sub numele de Întreprinderea Metalurgică de Stat Brașov. Din 1948 a devenit Societatea sovieto – română pentru fabricarea și desfacerea tractoarelor, si mai tarziu, in acelasi an, Uzina Tractorul Brasov.

Primul model produs la Brasov a fost IAR 22, un tractor produs sub licenta Hanomag.

Urmeaza IAR 23, tractorul pe şenile KD-35 (după licență sovietică și ea copiată din producția americană), U-2 (Universal 2), U-26, U-27, U-29, U-45, iar din anii ’60 binecunosculete U650 si U445, acesta din urma sub licenta Fiat.

Au existat multe variante ale acestor model, precum si multe alte modele de tractoare pe roti sau senile, inclusiv utilaje de constructii (buldozere pe roti si senile, incarcatoare frontale pe roti si senile).

In anul 2007, dupa o serie de incercari nefericite de privatizare, uzina si-a inchis definitiv portile.

Cu toate acestea, merita sa mentionam faptul ca inca mai avem producatori romani de tractoare si utilaje agricole (cum ar fi MAT Craiova sau IRUM Reghin), carora le uram La multi ani!

Revenind la U445, acest model a fost introdus in 1965, pe baza unei licente achizitionate de la italienii de la FIAT, ca raspuns la necesitatea unui tractor mic, robust si economic pentru exploatarile agricole mici sau cu un anumit specific (legumicultura, viticultura). Acesta s-a dovedit a fi un model foarte versatil, astfel incat s-au produs foarte multe variante, pentru utilizari diferite: U-445, U-445 DT (cu dubla tractiune), U-445 DTE (cu dubla tractiune si roti egale), S-445 (pe senile), legumicol (U-445 L), viticol (U-445 V, SV-445, U-445 HCV), pomicol (U-445 HCP), pentru lucrãri în pante (SM-445) şi pentru lucrãri multiple (U-445 TIH – cu macara hidraulica).

Seria 445 era propulsata de un motor diesel cu trei cilindri (celebrul „Leut”, cum il alintau romanii) ce dezvolta o putere de 45 CP>

Daca U650 este cel mai cunoscut model in Romania (mai ales din perioada comunista, unde era nelipsit din orice CAP, IAS sau SMA), 445 este cel mai rezistent model, fiind intalnit astazi in foarte multe gospodarii particulare, in toata tara.

Tractor universal 445
Tractor universal 445

Este atat de popular si indragit, incat proprietari ai lui, care au cumparat macheta aceasta ne-au trimis, mandrii, poze cu tractorul lor.

Tractor Universal 445 - poza de la un client
Tractor Universal 445 – poza de la un client

Si pentru ca astazi este ziua Romaniei, sa nu-i uitam nici pe fratii nostri de peste Prut, din Republica Moldova, caci si acolo a existat industrie producatoare de tractoare. Este vorba despre Uzina de tractroare din Chisinau. Aici, incepand cu 1962 s-au produs tractoare. Iar primul model produs a fost tractorul pe senile T-50V, de aceeasi talie cu U445, T-50V fiind propulsat de un motor diesel de 50 CP. Din acest model s-au dezvoltat ulterior numeroase modele (T-54, T-70, T-90, T-120). Din pacate, si aceasta uzina si-a inchis portile in anii 2000.

Tractor T-50V
Tractor T-50V

Asadar, revenind la machete, astazi va voi prezenta doua machete ale unor tractoare de referinta pentru romani, fie ei de dincoace sau de dincolo de Prut si anume, tractorul Universal 445 produs la Brasov si tractorul T-50V produs la Chisinau.

Ambele machete sunt produse de IXO pentru Editura Hachette si fac parte dintr-o serie de machete „de revista” aparute in Rusia, fiecare impreuna cu o revista ce descria pe scurt (in limba rusa) modelul, fabrica si contextul epocii.

Macheta tractor Universal U445 - cu revista
Macheta tractor Universal U445 – cu revista

Machetele sunt realizate la scara 1:43, din metal, cu piese din plastic si sunt montate (fixate cu celebrele suruburi „IXO” cu fanta triunghiulata, atat de mult hulite de colectionari) pe un postament inscriptionat cu numele modelului.

Machete U445 si T-50V
Machete U445 si T-50V

In ciuda dimensiunilor reduse si a faptului ca sunt machete „de revista”, machetele sunt foarte detaliate si ingrijit realizate.

Si, ca sa nu va mai plictisesc, incep cu Universalul nostru. Acesta are rotile detaliate, pe jante ingrijit lucrate. Inscrisurile, atat pe laterale cat si pe masca sunt foarte bine realizate.

Motorul este destul de detaliat si sunt prezente si toate parghiile de comanda – directie, cutie de viteze, iar in spate, priza de putere si mecanismul de fixare si manevrare a utilajelor agricole (fie plug, semanatoare sau alte utilaje) sunt foarte bine reproduse dar, din pacate, mecanismul nu este mobil.

Si postul de conducere este foarte bine realizat (cu bord, volan, pedale, manete, scaunul spartan metalic).

Macheta tractor Universal U445
Macheta tractor Universal U445
Macheta tractor Universal U445
Macheta tractor Universal U445
Macheta tractor Universal U445
Macheta tractor Universal U445
Macheta tractor Universal U445
Macheta tractor Universal U445 - vedere din spate
Macheta tractor Universal U445 – vedere din spate
Macheta tractor Universal U445 - vedere de dedesubt
Macheta tractor Universal U445 – vedere de dedesubt
Macheta tractor Universal U445 - postul de conducere
Macheta tractor Universal U445 – postul de conducere

Acum, sa trecem si la macheta de tractor T-50V. Acesta are senile detaliate, chiar daca sunt din cauciuc, cu un tren de rulare foarte detaliat, si el (roti de antrenare, role, intinzatorul). Nu exista inscrisuri aplicate, ci ele sunt realizate din turnare, in corpul tractorului.

Cabina este fidel reprodusa, cu parbrizul generos si acoperisul textil. Motorul este ceva mai putin detaliat dar in spate, priza de putere si mecanismul de fixare si manevrare a utilajelor agricole sunt la fel de bine reproduse dar nici aici mecanismul nu este mobil.

Postul de conducere este si aici foarte bine realizat (cu bord, manete, scaun).

Macheta tractor T-50V
Macheta tractor T-50V
Macheta tractor T-50V
Macheta tractor T-50V
Macheta tractor T-50V
Macheta tractor T-50V
Macheta tractor T-50V - mecanismul paralelogram
Macheta tractor T-50V – mecanismul paralelogram
Macheta tractor T-50V - cabina cu interior detaliat
Macheta tractor T-50V – cabina cu interior detaliat

Si, ca sa ne facem o idee de dimensiunea lor, iata-le alaturi de un var indepartat, de generatie noua, tractorul Deutz Fahr K100.

Machete Tractoare U445, T-50V si Deutz Fahr
Machete Tractoare U445, T-50V si Deutz Fahr
U445 si T-50V la plimbare cu Deutz Fahr si o remorca GKB
U445 si T-50V la plimbare cu Deutz Fahr si o remorca GKB

In incheiere, va las sa va uitati la poze, sa va bucurati de sarbatoarea de astazi si va urez La Multi Ani!

Ne vedem online,

Dan

www.vitrinacumachete.ro

https://vitrinacumachete.wordpress.com/

https://www.facebook.com/vitrinacumachete.ro

Lasă un comentariu