Salut!
Dan sunt! Relativ curand am facut o noua achizitie pentru colectia personala, pe care vreau sa v-o prezint. Este vorba despre macheta de automacara Tadano-Faun HK 70.
Inainte de toate, cateva cuvine despre Tadano si automacaraua reala. Tadano este o un grup de companii japonez, a carui istorie dateaza din 1918 cand Masuo Tadano a infiintat un mic atelier de sudura. In 1945 ia nastere Tadano Iron Works Co in Takamatsu, unde isi are sediul central si astazi. In 1955 produce prima automacara hidraulica, cu o sarcina de doua tone. In acest moment este unul dintre cei mai mari producatori de automacarale din lume.
Faun isi are radacinile tocmai in 1845, cand Justus Christian Braun intemeiaza o turnatorie de bronz in Nuremberg. Cu trecerea anilor, afacerea se dezvolta, trecand la productia de masini de pompieri si, mai tarziu, la productia de echipament militar (in timpul primului razboi mondial). Tot atunci apare si de umirea de FAUN (ce venea de la Fahrzeugfabriken Ansbach und Nürnberg AG). Compania se dezvolta, diversificandu-si gama de produse: camioane, macarale, gunoiere, autoperii, etc. Cu timpul devine un producator important de automacarale si, in 1990, divizia producatoare de macarale a fost cumparata de Tadano. Astfel a luat nastere Tadano Faun, parte a grupului Tadano, dar cu sediul in Germania, unde produce un numar varoat de modele destinate pietei europene si americane.
Automacaraua Tadano Faun HK 70 este o automacara cu o sarcina maxima de 70 tone, capabila sa atinga viteze ridicate pe sosea si este montata pe un sasiu comercial 10×4. Modelul prezentat in continuare este montat pe un sasiu Mercedes Benz Actros MP3 5446. Macaraua a fost lansata in 2009 si era singura macara de 70 de tone pe un sasiu comercial fabricata in Germania (Liebherr fabrica un model asemanator, insa de numai 60 de tone sarcina maxima).
Macheta este fabricata de WSI si este un model ceva mai vechi (nu se mai fabrica de cativa ani si am avut un mare noroc s-o gaseasca partenerii nostri de la WSI, pe un colt de raft in depozitul lor). Macheta este ambalata intr-o cutie de carton, cu fotografia macaralei reale, macheta fiind protejata la interior de doua „tavi” din polistiren expandat.
Macheta este insotita de mai multe pungute cu acesorii (contragreutatile, chia pentru trolii, placile suplimentare pentru calare, etc). In cutie se mai gasesc si prelungitorul zabrelit si bolturile de fixare a acestuia.
Aproape toata macheta este metalica, existand foarte putine elemente din plastic (motoarele, jantele si elementele transparente), care sunt, insa foarte bine realizate si nu fac nota distonanta cu elementele metalice.
O macheta reusita si impozanta, cu bratul masiv si carligul bine realizat. La partea din fata, cabina este deosebit de bine replicata, in stilul obisnuit WSI. Pe langa farurile si semnalizatoarele din plastic transparent, masca este si ea impecabila, iar pe masca este montat placuta cu numarul de inmatriculare. Pe bara din fata gasim si un inel metalic pentru agatarea carligului pe timpul deplasarii.
Pe lateralele cabinei, sunt fin inscriptionate numele modelului sasiului si mentiunea BlueTec 5. Oglinzile, sunt si ele, toate, la locul lor. In spatele cabinei se afla filtrul de aer si rezervorul de AdBlue. Ca un detaliu in plus, este de remarcat lampa de pozitie de pe aripa, realizata din plastic transparent. Jantele au un inel protector in jurul piulitelor.
Detalii continua in spate, unde triplele au profilul striat specific celor de la Mercedes. Placuta cu numarul de inmatriculare este la locul ei si, tot aici gasim si un carlig de remorcare, precum si o scara (pentru accesul pe suprastructura).
Sasiul este fidel reprodus cu elementele suspensiei si transmisiei. Pneurile au profile diferite pe osiile motoare fata de osiile care nu sunt motoare. Directia este functionala pe osiile din fata si ultima osie si toate acestea functioneaza impreuna, miscarea fiind transmisa prin intermediul unui sistem complex de parghii.
Platforma macaralei este prevazuta cu tabla striata antiderapanta. Pe laterale se afla cutiile pentru scule si accesorii, precum si capacul panpoului de control al calelor. Suprastructura macaralei este plina de detalii: furtune hidraulice, capace si usite de vizitare, detaliul suprem fiind radiatorul extrem de fidel reprodus.
Interiorul cabinei este prezentat in cele mai mici detalii: joysticuri de comanda, consola centrala cu ecranul moltifunctional, etc.
La partea din fata, cabina macaralei este prevazuta cu faruri si proiectoare, iar parbrizul si geamul de deasupr au stergatoare.
Cabina sasiului se rabate (dar nu sta pe pozitie), lasand sa se vada un motor destul de detaliat.
Suprastructura macaralei este prevazuta si ea cu uite ce se deschid, lasand sa se vada motorul macaralei si pompa si distribuitorul hidraulic.
Calele sunt o alta mare reusita a machetei. Ele sunt telscopice, au un cilindru hidraulic lateral si au filetul invizibil ascuns in interiorul tijei calei. calele din fata au reproduse si furtunele hidraulice.
Inca un lucru remarcabil sunt talpile calelor care pot culisa, astfel incat, in timpul transportului ele pot fi fixate intr-o pozitie excentrica, pentru a nu iesi din gabaritul masinii.
In ccea ce priveste functionaliatea, macheta poate reproduce toate functiile utilajului real. Calele sunt telescopice si pot fi coborate, bratul este telescopic, cu cinci tronsoane. Contragreutatile sunt demontabila, din elemente separate si pot fi amplasate pe sasiu, ca la macaraua reala, in pozitia de transport.
Bratul poate fi telescopat, blocandu-se in pozitia maxima cu niste clipsuri cu arc, montate in interiorul tronsoanelor de brat. bratul are un profil realist, curbandu-se foarte usor, intocmai ca la macaraua reala.
Prelungitorul este fixat pe bratul principal cu ajutorul unui bolt, dar se poate monta in continuarea bratului telescopic.
Prelungitorul este format din doua segmente si poate fi montat atat pliat, cat si extins la maximum. Prelungitorul este prevazut cu o rola de ghidaj, care iese din corpul sau si cu un cilindru telescopic pentru reglarea inclinatiei.
Bratul este foarte drept si arata foarte realist cand este extins la maxim.
Carligul are si un limitator de cursa (cu lant si greutate), care poate fi mitat si instalat pe prelungitorul zabrelit.
Si pentru ca am mai multe machete de Tadano (sper, insa, sa se mareasca familia), le-am facut cateva poze de grup.
Si, la sfarsit, am pus-o un pic si la lucru.
Ce sa va spun?! Este o macheta superba, complexa, foarte detaliata si solida in acelasi timp, constituind o piesa indispensabila pentru orice colectie de utilaje de constructii.
Spor la colectionat va doresc!
Dan