Salut,
Dan sunt! Anul acesta am avut sansa sa vizitez pentru a doua oara Bauma si mi-am adaugat la colectie inca o macheta care imi place! Astazi am sa va povestesc despre ea: macheta unei macarale Palfinger pe sasiu MAN TGS, reprodusa de Conrad, la scara 1:50, in culorile companiei austriece Prangl.
Asa cum v-am obisnuit, voi incepe cu o scurta prezentare a producatorilor utilajului real. Palfinger este o companie austriaca, cu o istorie care incepe in 1932, cand Richard Palfinger a deschis un atelier de reparatii pentru camioane si utilaje agricole. In 1959 el a produs prima macara hidraulica. Astfel au fost puse bazele companiei ce-i poarta astazi numele si este responsabila pentru cele mai multe macarale articulate, distribuite in intreaga lume. In ultimii anii, Palfinger si-a diversificat gama de produse, acum producand, printre altele: paltforme hidraulice pentru descarcat camioane, platforme autoridicatoare (nacele) si sisteme de ridicat containere de gunoi.
MAN nu cred ca mai are nevoie de nicio prezentare. Cu toate acestea, va voi spune cateva cuvinte despre istoria companiei germane. MAN, a fost creata in 1898 sub numele de “Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG”, insa istoria sa (si a companiilor de la care s-a pornit) se intinde pe o perioada de peste 250 de ani. De mentionat ca MAN a construit primul camion cu motor Diesel cu injectie directa din lume in anul 1924. Astazi MAN este unul dintre cei mai cunoscuti si apreciati constructori de camioane si autocare din lume. Modelul TGS este calul de povara al producatorului german de camioane, fiind destinat aplicatiilor „heavy duty”: constructii, petrol, exploatari forestiere, etc.
Palfinger PK 100002 este o macara foarte versatila, cu un moment maxim de 92 tm si o sarcina maxima de 30 tone. Inaltimea maxima a bratului este de 38 de metri si, cu greutatea ei redusa, poate fi montata pe foarte multe sasiuri de serie.
Prangl este una dintre cele mai mari companii austriece specializate in servicii complete de transporturi speciale, ridicari si montaj. Prangl a fost fondata in Viena de catre Joseph Prangl in 1965 sub numele de Prangl GmbH, avand ca obiect inchirirea de macarale. Cu timpul,, compania s-a dezvoltat, fiind una dintre cele mai prestigioase companii europene de acest gen. De mentionat ca Prangl a deschis in 2009 o filiala si in Romania, insa aceasta a fost relocata de curand in Bulgaria.
Macheta de macara pe care o prezint astazi este fabricata de Conrad, la scara 1:50. Macheta este ambalata intr-o cutie tipica pentru Conrad, fiind protejata in burete la interior.
Macheta vine samblata in totalitate, singurele elemente, care sunt separate, fiind carligul, oglinzile si antena, care trebuie montate.
Sasiul bine reprodus, cu transmisia si suspensiile. Pneurile, desi au acelasi profil, au latimi diferite, intre punti.
La partea din fata remarcam farurile si proiectoarele, realizate din plastic transparent. Marcajele de gabarit de pe bara sunt, si ele, foarte realist reproduse. Pe bara se afla doua cale telescopice. Masca radiatorului este foarte fidel reprodusa, cu logo-ul MAN foarte fin reprodus. Stergatoarele sunt din palstoc, iar la pareta superioara a cabinei este montat un parasolar. Pe cabina avem antena si un girofar dublu. Oglinzile sunt vopsite in culorile caroserirei.
La partea din spate, avem doua perechi de stopuri: una pe sasiu si alta pe bena camionului, acestea din urma, fiind vopsite.
Bena este demontabila, camionul puntad fi folosit ca un cap tractor.
Din pacate, insa, saua este pozitionata destul de avansat, astfel incat este imposibil sa cuplezi o semiremorca obisnuita de la Conrad.
Pe sasiu, la partea din spate sunt lampile stop, calele pentru roti si un girofar.
Bena este extensibila, iar obloanele se rabat.
Cabina este rabatabila, dezvaluind un motor nu foarte detaliat.
Macaraua este prevazuta cu trei perechi de cale, cate doua pe sasiu, telescopice cu doua segmente si o pereche de cale pe bara din fata.
Macaraua hidraulica articulata este o capodopera de inginerie. Este foarte fidel realizta, cu rezervoare si furtune hidraulice si proiectoare. macaraua este masiva si robusta.
O alta macheta asemnatoare este macheta de macara Fassi, pe sasiu Scania, de la WSI.
In incheiere nu pot spune decat ca este o macheta extraordinara si, ca atare, si-a gasit un loc special in colectia mea. Nu pot decat sa o recomand tuturor colectionarilor de machete de camioane si utilaje.
Spor la colectionat!
Dan
http://www.vitrinacumachete.ro/