Zilele acestea, profitand de binemeritata vacanta de sarbatori, am inceput sa fac un pic de ordine in colectia mea de machete (proces ce se anunta, totusi, deosebit de lung, datorita atat numarului insemnat de machete, cat mai ales putinului timp pe care il am la dispozitie pentru acest lucru). Cu ocazia asta am facut si cateva fotografii, urmand sa va impartasesc si voua, incetul cu incetul, cateva dintre modelele mele preferate.

Astazi am sa va prezint macheta unei pompe de beton Putzmeister BRF 2112 M31/27, pe un sasiu MAN F8 (atat de cunoscut si drag noua, datorita faptului ca a stata la baza autocamionului romanesc Roman Diesel).

Putzmeister este un nume legendar in lumea constructiilor. Putzmeister este liderul de necontestat in domeniul pompelor de beton, mortar si pompe industriale pentru aplicatii speciale. Este o companie germana, fondata in 1958 de catre Karl Schlecht, si are la activ mai multe recorduri mondiale in domeniul pomparii betonului. Pana in 2012 a fost o companie de familie, insa, din pacate, in 2012, familia fondatorului companiei a vandut compania Putzmeister catre concernul chinez Sany.

Modelul BRF2112 M31/27 este o pompa de beton cu un debit maxim de 120 m3/m, cu un brat distribuitor cu trei segmente, ce poate atinge o inaltime de 31 metri si este un model ce a fost fabricat in anii ’70 so ’80.

MAN, a fost creata in 1898 sub numele de “Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG”, insa istoria sa (si a companiilor de la care s-a pornit) se intinde pe o perioada de peste  250 de ani. De mentionat ca MAN a construit primul camion cu motor Diesel cu injectie directa din lume in anul 1924. Astazi MAN este unul dintre cei mai cunoscuti si apreciati constructori de camioane si autocare din lume. Modelul F8 a vazut lumina zilei in anul 1967 si a continuat sa fie produs, pana in anul 1987. Este un model binecunoscut noua, intrucat a stat la baza modelelor Roman Diesel, produse la Brasov.

Pompa de beton Putzmeister M31-27

Pompa de beton Putzmeister M31-27

Pompa de beton Putzmeister M31/27 a fost reprodusa de Conrad, in anii ’70, la scara 1:50 in doua versiuni de sasiu: Mercedes SK si MAN F8 (aceasta din urma mai rara intalnita) si in diverse variante coloristice, pornind de la portocaliul Putzmeister, cu brat gri (varianta ce va face obiectul unei descrieri ulterioare, intrucat o am si pe aceea in colectie), pana la versiunea alba cu brat rosu, prezentata in cele ce urmeaza.

De mentionat ca versiunile cu brat rosu sunt ceva mai noi, si au aparut odata cu schimbarea de catre Putzmeister a culorii standard a bratului, din gri in rosu (culoare ce se pastreaza si astazi la pompele Putzmeister).

Macheta prezentata aici este alba si inscriptionata cu numele companiei germane „Breitbach & Hostadt oHG”din Essen, companie specializata in inchirieri de autobetoniere si pompe de beton.

Macheta este realizata aproape in intregime din metal, singurele elemente din plastic fiind bratul distribuitor, masca radiatorului si jantele rotilor.

Desi nu abunda in detalii, precum machetele din zilele de astazi, macheta nu este, totusi, lipsita de detalii si, la vremea acea, era una dintre cele mai complexe machete produse de Conrad. Data fiind varsta machetei, aceasta mai are, pe ici, pe colo, cateva mici zgarieturi si alte urme de trecere a vremii.

Macheta pompa de beton Putzmeister M31

Macheta pompa de beton Putzmeister M31

Sasiul este destul de detaliat, cu rezervorul de motorina pe partea dreapa si rezervoarele de aer si cutia acumulatorilor pe partea stanga.

Macheta pompa de beton Putzmeister M31

Macheta pompa de beton Putzmeister M31

Grila radiatorului este, si ea, bine reprodusa, cu celebrul leu, sigla celor de la MAN, fidel replicat.

Macheta pompa de beton Putzmeister M31 - vedere fata

Macheta pompa de beton Putzmeister M31 – vedere fata

Cabina se rabate, dand la iveala un motor realizat din zamac, cu 10 cilindri in V.

Macheta pompa de beton Putzmeister M31 - motor

Macheta pompa de beton Putzmeister M31 – motor

Bratele calelor din spate sunt telescopice, iar cele din fata se rabat si se telescopeaza. Calele sunt prevazute cu filet si pot fi coborite. Bratul este realizat din trei segmente care pot reproduce toate miscarile bratului utilajului real.

Macheta pompa de beton Putzmeister M31 - in pozitie de lucru

Macheta pompa de beton Putzmeister M31 – in pozitie de lucru

Putem vedea pompa in actiune, impreuna cu o autobetoniera Stetter, din aceeasi epoca.

Putzmeister M31 si Stetter

Putzmeister M31 si Stetter

In incheiere, va voi spune ca este o macheta foarte frumoasa, destul de rara, si la care tin mult (ca la toate machetele mele, dealtfel).

Spor la colectionat!

Dan

http://www.vitrinacumachete.ro/

https://www.facebook.com/vitrinacumachete.ro

Lasă un comentariu